loading...

زراعت

معرفی و بررسی محصولات کشاورزی

بازدید : 113
يکشنبه 20 مهر 1399 زمان : 10:34

فواید و خواص ذرت

ذرت که در ایران به اسم بلال شناخته می شود از خانواده غلات است که اولین بار در مکزیک کشت شد. ذرت از محبوب ترین و پر مصرف ترین غلات در امریکاست که در سال های اخیر در ایران نیز محبوب شده است.این ماده به عنوان ذرت شیرین، ذرت بو داده، توتیلا، پولنتا، چیپس، آرد ذرت، غلات، روغن و شربت خورده می شود و به غذاهای بی شمار دیگر اضافه می شود. در ادامه قصد داریم در مورد خواص این محصول اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم.

ذرت از محبوب ترین غلات است.

خواص ذرت


جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در ذرت به کاهش چین و چروک کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

تقویت و افزایش رشد مو

ذرت حاوی مقادیر قابل توجه آهن و فولات است که به بهبود گردش خون و اکسیژن در بدن کمک کرده و با تقویت فولیکو ها باعث افزایش رشد موی سر می شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در ذرت به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری ها و استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می دهد.

سلامت چشم

ذرت زرد حاوی مقادیر بسیار بالای آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی، به ویژه لوتئین و زاکسانتین است که به سلامت چشم ها کمک کرده و خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهند.

معده و دستگاه گوارش

مقادیر بالای فیبر موجود در ذرت به بهبود هضم غذا کمک می کند، باعث پاک سازی معده شده و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که ذرت برای درمان بیماری دردناک دیوتیکولیت (کیسه هایی اطراف روده بزرگ) مفید می باشد.
یبوست

فیبر موجود در ذرت به افزایش حرکات روده ها و همچنین سم زدایی و پاک سازی آن ها کمک کرده و برای پیشگیری و درمان یبوست و سرطان روده بزرگ مفید می باشد.

دیابت و قند خون

به‌نظر می‌رسد، در دهه‌های اخیر، جهان از اپیدمی دیابت رنج می‌برد. سازوکار دقیق این اتفاق را به‌راحتی نمی‌توان مشخص کرد، اما این بیماری تا حد زیادی ناشی از تغذیه است. مطالعات نشان می‌دهد مصرف ذرت به مدیریت بهتر دیابت‌های شیرین غیروابسته به انسولین (NIDDM) کمک می‌کند، و، به‌خاطر وجود فیتوکمیکال‌های فنولیک در ذرت‌های کامل، باعث کاهش فشار خون می‌شود. فیتوکمیکال‌ها می‌توانند جذب و ترشح انسولین را در بدن تنظیم کنند و با این کار احتمال بالاوپایین‌شدن قند خون بیماران دیابتی را کاهش دهند و برای آن‌ها امکان زندگی‌ای عادی‌تر فراهم کنند.

لاغری و کاهش وزن

ذرت کالری کمی دارد و مقادیر بالای فیبر موجود در آن به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

درمان کم خونی

مقادیر بالای فولات و آهن موجود در ذرت به افزایش گلبول های قرمز خون کمک کرده و باعث پیشگیری و درمان کم خونی یا آنمی می شود.

سرطان

مقادیر بسیار بالای آنتی اکسیدان های موجود در ذرت به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند.

بدنسازی

ذرت حاوی مقادیر بالای کربوهیدرات های پیچیده است که هضم آن ها بیشتر طول می کشد و انرژی لازم برای بدن و ذهن را تامین می کنند.

متخصصان می گویند که ذرت یکی از بهترین وعده های غذایی انرژی زا برای ورزشکاران و بدنسازان محسوب می شود.

آلزایمر

مطالعات نشان می دهد که مقادیر بالای تیامین موجود در ذرت به بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه کمک کرده و خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد.

محافظت از قلب

طبق تحقیقات، روغن ذرت دارای خواص آنتی‌آتروژنیک بر میزان کلسترول است. به‌همین‌خاطر، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی را کاهش می‌دهد. به‌خصوص، روغن ذرت بهترین راه برای افزایش سلامت قلب است و این به‌خاطر این است که ذرت حاوی اسید‌های چرب بهینه است. اسید‌های چرب امگا3 باعث حذف کلسترول‌های بد از بدن می‌شوند. این کار احتمال اینکه شریان‌ها گرفته شوند را کاهش می‌دهد، فشار خون را پایین می‌آورد، و احتمال حمله‌ی قلبی و سکته را نیز کم می‌کند.

چه ذرتی را انتخاب کنیم؟ ذرت‌ها را چگونه نگه داریم؟

ذرت را در سرتاسر دنیا از بازار‌های محلی می‌توان تهیه کرد. چه بهتر که همیشه از نوع تازه‌ی آن استفاده کنید، اما ذرت یخ‌زده هم در بازار‌ها پیدا می‌شود و می‌توانید از آن‌ها هم مصرف کنید. البته بلال تازه این مزیت را دارد که غلافش خشک نشده است. ضمناً، ذرت‌های تازه را در عرض چند روز مصرف کنید وگرنه مزه‌ی آن از بین می‌رود. برای نگهداری طولانی‌مدت ذرت، غلاف آن‌ها را نکنید و آن‌ها را در ظرفی هوابندشده داخل یخچال بگذارید.

ایده‌هایی برای مصرف ذرت

ذرت بخارپز: ذرت تازه را تمیز کنید و در ظرفی پر از آب بپزید. به آن کره، لیمو، و نمک اضافه کنید تا طعم بهتری پیدا کند.

سوپ و سالاد: ذرت‌های پخته را به سالاد و سوپ اضافه کنید تا طعم جدیدی پیدا کنند. پیاز و گوجه و کاهوی خردشده را با ذرت‌های پخته داخل ظرفی مخلوط کنید. به آن نمک و فلفل و آبلیمو و روغن زیتون بیفزایید.

هشدار

ذرت حاوی مقادیر زیادی اسید‌های چرب است، بنابراین کسانی که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی دارند، با مصرف ذرت ممکن است مشکل خود را وخیم‌تر کنند و وضعیت‌شان به مرحله‌ی خطرناکی برسد. همچنین، از ذرت برای تهیه‌ی شربت پر از فراکتوز ذرت استفاده می‌شود، که یک نوع شیرین‌کننده‌ی صنعتی است. شربت ذرت از شکر خطرناک‌تر است و باعث چاقی می‌شود و همچنین قند خون را نیز به‌شدت بالا می‌برد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 3
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2
  • بازدید ماه : 2
  • بازدید سال : 11
  • بازدید کلی : 677
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی